Kristen tro + Feminism = SANT

Jag skulle vilja tro på kyrkan, att den kan göra oss till något större än oss själva. Som den välkonfirmerade person jag är har jag Jesus malande i skallen lite nu och då, och hur provocerande snubben än tenderar att vara och hur stora krav hen än ställer på mig som kristen, så tror jag att evangelierna kan inspirera mig till att bli en modigare människa i en bättre värld.

Något som jag också tror på i själ och hjärta är feminismen. Inget har fått mig att se orättvisor, fått mig att tänka, lärt mig om självrespekt, rättvisa och kärlek som feminismen. Eller feminismerna, för maken till spretig/nyanserad/självkritisk tankeströmning har jag aldrig sett maken till! Skulle väl vara kristendomen i så fall… Mer om detta i senare inlägg, stay tuned!

Det jag vill ha sagt är kanske det här: kristen tro + befrielse + maktkritik + antirasism + allas lika värde (alltså på riktigt) + Jesus älskar alla barnen + jämlikhet + underordna er varandra + de första ska bli de sista + här är ingen jude eller grek, man eller kvinna + en massa helig vrede, kärlek, systerskap och annat fett = HALLELUJA

Den som är utan kuk ska kasta första stenen.

Kommentera

