Ett eget rum

Det går att andas. Det går att fylla lungorna till bredden och sedan släppa ut den inandade luften med förnöjsam suck. Det går att sträcka ut armar och ben i en behaglig pose och se sig omkring utan att känna sig granskad. Vadan detta utrymme? Jo, vi har äntligen en egen blogg! De kristna feministerna har skapat sig ett eget utrymme att stöta och blöta sina funderingar och frustrationer i. Inget mer ”vara publik åt tyckande snubbar och deras snubbklubb”. Halleluja!

Enligt mig handlar detta mycket om en frustration över mycket snack och lite verkstad. Antingen snackas det i kyrkan om att Gud är rättvis och har tilldelat människorna olika men jämlika positioner. Som om Gud skapat fixa personligheter som enbart lämpar sig för en och samma uppgift livet ut, och som om dessa uppgifter inte vore belagda med olika mycket status! (Enligt mig, med andra ord: struntsnack.)

Andra gånger snackas det om att Jesus visst menade allvar då han omkullkastade hierarkier, men snacket tycks många gånger bli en täckmantel bakom vilken det går att fortsätta dra nytta av de privilegier som en plats högt upp i dessa hierarkier innebär. Vågar någon sig på att påpeka detta uppenbara faktum uppstår inte sällan dålig stämning där den påpekande individen beläggs med skuld för att ha gått till angrepp mot en broder. Eller så möts personen i fråga av en svada med undanflykter i stil med ”jag tänker redan så himla mycket på det här, jag gör det bästa jag kan”.

Jag är dock av uppfattningen att ”det bästa jag kan” inte alltid är gott nog. Och att ”det bästa jag kan” alltid kan bli bättre, inte minst med hjälp av varsam undervisning. Utan undervisning av andra skarpa och upplysta feminister hade jag själv haft noll koll på allt vad könsmaktsordning och hegemoni heter. Därför är detta också ett erbjudande. Ett erbjudande till dig med dålig koll att bli undervisad, och ett erbjudande till dig med bra koll att diskutera och samtala med andra och därmed få ännu bättre koll.

Du är varmt välkommen att joina oss och bli en av de som funderar högt i den här bloggen. Här kan du läsa allt om hur du går tillväga.

Vi hörs snart igen mina kära.
Kärlek & motstånd!

Kommentera

