Nej Frizon, det här är inte jämställdhet!

För ett tag sedan publicerades det ett inlägg i den kristna festivalen Frizons blogg med rubriken ”Jämställdheten på Frizon”. Skribenten, som enligt egen utsago är ”övertygad och stolt feminist” (yay!) skriver detta som svar på ett tweet till festvalen från vår vän Natanael:

Som svar till Natanael presenteras i svepande ordalag hur Frizons ledning arbetar och tänker kring frågor som rör jämställdhet:

För en feminist som jag, som ofta känner mig tjatig och jobbig i inte minst frikyrkliga sammanhang när frågor kring genus kommer på tal, var det fantastiskt att få börja i Frizons ledningsgrupp förra året. Under ledningsmötena har jag flera gånger slagits av hur jämställdhet är en ständigt levande fråga och ett glasklart mål i planeringen av Frizon. Jag behöver inte kämpa ett endaste dugg. Jag behöver inte känna mig det minsta jobbig eller tjatig. Vi hjälper alla till att föra upp genusfrågor på agendan, hela tiden. Jag är ganska säker på att jag kan tala för alla oss i ledningsgruppen när jag säger att vi är helt överens om att ett fulländat Frizon är ett jämställt Frizon. I diskussioner kring potentiella medverkande hejdar vi oss om vi inser att vi föreslagit för många av det ena könet. Står valet mellan två personer och den ena tillhör ett underrepresenterat kön, då frågar vi i princip alltid den personen först. På våra önskelistor över medverkande ser vi till att ha en ungefärlig 50/50-fördelning av manliga och kvinnliga.

Inlägget fortsätter sedan med ett mer specifikt svar på Natanaels fråga, som inleds med:

Jag fick magont när jag såg siffran. Hur blev det så, när våra intentioner var helt andra?

Det finns egentligen inga ursäkter. Vi kan inte skylla på att det inte finns tillräckligt många kvinnliga musiker som kan vara intressanta för Frizon, för det gör det. Vi kan inte säga att tjejer måste visa framfötterna mer och våga synas, för det finns det väldigt många som gör och gör de inte det måste vi istället fundera på vad det beror på.

Vi kan konstatera att vi i år inte har nått upp till vårt mål om en 50/50-fördelning av medverkande inom musik-delen. Musiken är bara en del av Frizon, men ändå. Vi kan försöka förklara oss på olika sätt.

Och därpå följer diverse (mer eller mindre tveksamma) förklaringar till den skeva fördelningen, ett vridande och vändande på siffror och ett konstaterande: den slutgiltiga könsfördelningen kommer att bli bättre än den Natanael presenterat och på kulturscenen kommer det i år att vara 50/50 kvinnor/män.

Inlägget avslutas med:

Så ja, vi skäms över skev könsfördelning bland band och artister i år. Trots att man kan räkna på olika sätt och vända och vrida på det, inser vi att vi inte har nått vårt mål. Samtidigt är vi superstolta över alla våra bokningar och tror att de kommer att leverera fantastiskt bra grejer och tillsammans med festivaldeltagare göra Frizon till sommarens höjdpunkt. Vi är också superstolta över att vara en av de mest jämställda (kanske DEN mest jämställda?) frikyrkliga sammankomsterna i Sverige när det kommer till talare och lovsångsledare i gudsjänster och seminarier. Och jag, tjatfeministen, är superstolt över att få tillhöra en otroligt genusmedveten planeringsgrupp för en festival inför Gud där begreppet jämställdhet inte stressas in i sista stund utan finns med tydligt från allra första början. En festival där jämställdhet inte är en bonus, utan en självklarhet i grunden. Åtminstone är det den väldigt tydliga intentionen.”

Frizonledningen är genusmedveten, Frizon är kanske den mest jämställda frikyrkliga sammankomsten, det finns en medvetenhet kring den skeva fördelningen, det jobbas på den och det beds om ursäkt för att Frizon inte kommit längre. Visst låter det bra? Eller?

Uppenbarligen är jag inte helt nöjd, annars skulle jag inte sitta här och skriva. Nu har inte jag någon insyn i hur Frizon arbetar och hur könsfördelningen kommer att se ut i år, men risken, som jag ser det, med att skriva den här typen av inlägg är att sopa problemet under mattan. För den oinsatte låter det onekligen som att Frizon är på god väg mot en jämställd festivalscen och att den goda tonen och de många ursäkterna gottgör för den bit som är kvar.

Anledningen till att jag reagerade så fort jag läste det där inlägget var att jag och en vän för ett tag sedan satt och räknade könsfördelningen i förra årets festival. Jag letade fram våra gamla siffror, räknade igen och förde in dem i en tabell. Resultatet? 79% mansdominerade musikakter! Kan en festival ”där jämställdhet inte är en bonus, utan en självklarhet i grunden” inte åstadkomma bättre än så?

(När jag har räknat har jag räknat på samma sätt som Jämställd festival räknar, alltså:

”Vi räknar en kvinnodominerad som en akt där minst 50% identifierar sig som kvinnor. En mansdominerad akt är en akt där minst 50% identifierar sig som män. ”Mixat” betyder att det antingen är 50% män och 50% kvinnor eller att artisterna inte identifierar sig med något kön alternativt att vi inte känner till vilket kön artisterna i den akten har. En akt är en soloartist eller ett band.”

Med andra ord räknas band bestående av en kvinna och fyra män, liksom band bestående av två kvinnor och fyra män (två vanliga konstellationer) som mansdominerade och inte som ”akter med kvinnliga medverkande” som Frizon kallar dem)

jamstalldhetenpafrizon

Här ovan har ni alltså min sammanställning (med reservation för att jag kan ha räknat fel eller missat något såklart, men jag tycker mig ha tillräckligt på fötterna för att säga att det var ungefär så här det såg ut). Första kolumnen och första cirkeldiagrammet visar på fördelningen av talare. 60% av dem var män, 33% av dem var kvinnor och 7% av dem talade i par om en man och en kvinna. Är detta jämställdhet? Nej, men det är på väg mot det. Bland seminarieledarna var det i princip 50/50 kvinnor/män, men vad hände när ledningen bokade ledare för de lite ”tyngre” seminarierna, ”Seminarium deluxe”? Tydligen hittade de inga kvinnliga teologer som kunde ta sig an ett enda av de seminarierna. (Typiskt mönster förresten, många organisationer är jämställda eller kvinnodominerade ”on the ground” medan andelen män ökar i samma takt som statusen ökar. Jämför till exempel könsfördelningen bland studenter på grundnivå med könsfördelningen bland professorer på högskolorna och universiteten i det här landet om ni får lite tid över en dag.)

Näst längst ned ser vi det ”Övriga programmet”, vars innehåll med Frizons vokabulär delvis går under kategorin ”kultur” som i år tydligen skall ha en jämn könsfördelning. Förra året bestod det övriga programmet istället av 53% mansdominerade akter, 21% (läs: mindre än en fjärdedel!!!) kvinnodominerade akter och 26% mixade akter. Här går det verkligen att boka bättre!

Efter dessa konstateranden är det dags att återvända till den dystraste delen av statistiken, nämligen det som startade det här lilla samtalet: musikakterna. Jag måste säga att jag är förvånad över hur stor del av akterna som Frizon bokade förra året som är män. Jag skriver ut siffran igen: 79%!! 79 fuckin’ procent! Det är exakt lika dåligt som de största festivalerna i Sverige förra året! EXAKT lika dåligt. Jag kände mig tvungen att räkna om och plocka bort hela Bildascenen (eftersom den nästan enbart bestod av män, och jag ärligt talat inte vet om det är Frizon som bokar den), men siffrorna ser då nästan lika illa ut: 77% mansdominerade akter.

Enligt frizonledningens blogginlägg är Frizon på god väg att bli en jämställd festival, men är det här jämställdhet? Nej! Jag betvivlar inte att Frizon är en av de mest jämställda kristna sammankomsterna, men det räcker inte. Det är bara är riktigt sorgligt konstaterande. I den bästa av världar har Frizon skärpt sig betydligt till i år, annars tycker jag att det är dags att kalla saker vid dess rätta namn, kalla mörkret natt. Detta, mina vänner, är nämligen sexism.

Sist men inte minst, en film från den ovan nämnda organisationen, Jämställd festival:

Så Frizon, vi vill att ni ska bli en jämställd festivalscen. På riktigt.

Ps. Frizons festivalschema är visst klart för i år, så den som känner sig nödgad får gärna räkna på hur fördelningen ser ut i år och jämföra det med de gamla sifforna. Vi tror och hoppas ju nämligen att det går framåt även för Frizon Ds.


Ett litet förtydligande som kom till oss i en kommentar: Frizonkontoret bokar inte Seminarium Deluxe (det gör ÖMS) & Bildascenen (det gör Bilda, i år är första året som kontoret alls är med och väljer bland bildabanden). På samma sätt har Förtältet, Världens tält & Virustältet i princip helt sina egna bokare.

15 thoughts on “Nej Frizon, det här är inte jämställdhet!

  1. Som jag förstod det så vill Frizonledningen också att de ska bli en jämställd festivalscen, på riktigt?
    Jag tänker att man kan hjälpa Frizon med det (vilket kanske görs, det vet ju inte jag) istället för att tala om det de redan vet (med undantag från att det var ännu värre än vad de trodde, men vilken vikt har siffrorna om vi ändå ska nå till jämställdhet och inte ”några procent bättre”. För det var det som jag förstod var kontentan i blogginlägget – att de inte är jämställda)? Som jag förstår det så säger inte Frizon att de är jämställda, utan att de jobbar på det?
    Sen tycker jag att statistik kan vara knepigt. Du nämner ”uppdrag med högre status” som en aspekt. Jag tänker att man kan tänka i den banan även med musikerna: att man kan lägga större vikt vid ”frontartisten”, eller vad vi ska kalla hen. Om ett band består av en man som frontartist och resten består av kvinnor el vise versa, har det ingen betydelse?
    Om Frizon nu har den inställningen att målet är att bli jämställda men inte är det så tänker jag att det ända som kan göra att man når dit är kreativa förslag. Vart kommer man med kritik som de uppenbarligen redan vet om? Förutom att de inte visste att de var lika dåliga som alla andra festivaler enligt den här statistiken… men som sagt, är det relevant att jämföra med andra om målet är jämställdhet?
    Jag tänker nämligen att kritik lämpar sig bäst i de situationer då man inte har jämställdhet på sin agenda, som mål man aktivt arbetar efter. Och kreativa förslag då man inte lyckas nå målen.

    • Hej Amélie! Jag upplever att du inte alls tycker att det är relevant att prata om siffror på det här sättet, och att det inte finns någon anledning att kritisera Frizon. Jag tror att jag delvis förstår din poäng, och jag tror inte heller på kritik som självändamål. MEN, jag tror på kritik som en uppmuntran att tänka om.

      Jag gillar Frizon, och jag hejar helhjärtat på ledningen i deras jämställdhetssträvanden. Det jag reagerade på, och det jag kritiserar (vilket jag uppenbarligen misslyckats med att framföra ovan) är att jag tycker att blogginlägget på Frizons blogg gav sken av att de kommit så mycket längre än de faktiskt har. Därför blir det också relevant att jämföra med andra festivaler: om Frizon, som satsar så mycket på en jämställd scen, ändå inte inte lyckas vara bättre på det än mainstreamfestivalerna, då finns det ett problem som måste tas på ännu större allvar. Att jämföra Frizon med andra festivaler visar också att detta är ett samhälleligt problem som inte är unikt för Frizon, men där Frizon inte heller föregår med gott exempel.

      Att Frizon inte är jämställt är ingen nyhet nej, men att det ligger så mycket strävanden bakom är en nyhet för mig. Kritiken handlar helt enkelt om att det inte räcker med goda ambitioner, och med den de dåliga siffrorna i åtanke anser jag att den behövs.

      Sedan får Frizon gärna efterlysa kreativa förslag till lösningar på sina problem. Det bistår jag och säkert många andra gärna med.

      Allt gott!

      • Tack för snabbt svar!

        Det jag inte förstod var just detta som du beskriver: att syftet med den här kritiken är att uppmuntra Frizon att tänka om.
        Jag tycker den viktigaste delen fattas: Hur? För återigen så uppfattar jag det som att det inte bara är ambitioner utan att Frizon menar att de har med genusperspektivet i allt de gör. Eftersom de uppenbarligen, trots det, misslyckas med det så menar jag att frågan Hur man ska utveckla arbetet/göra om för att Frizon ska nå dit är det relevanta och det som överhuvudtaget kan göra skillnad (om nu Frizon gör sitt bästa som de verkar mena).

        Jag tycker siffrorna säger att det ser sämre ut än vad man anat. Men ser inte vad det har för roll i arbetet efter att nå jämställdhet. Eftersom man redan jobbar med det.
        Däremot ser jag en poäng i att tala om för Frizon att de enligt det här sättet att räkna inte alls ligger där de ger sken av att vara. Men jag har nog missat att de utger sig för att vara jämställda? Som jag förstod det så anser de sig vara en av de mest jämställda frikyrkliga sammankomster (vilket i sig är tragiskt), men att jämställdhet är ett mål som de inte uppnått.

        Det är ju verkligen tråkigt att det är en nyhet att en kristen festival försöker vara jämställda när man tänker att det går hand i hand. Det säger ganska mycket om hur mycket den här bloggen behövs tex. Och kanske även fler ideella med kreativa förslag som hjälper Frizon, som ju också Frizonledningen till största del består av.

        Tillslut skulle jag även vilja slå ett slag för att fler judar eller greker står på frizons scener. Band som är bosatta i Sverige och är invandrarbakgrundsdominerande måste väl vara lika med noll? Men den tanken kanske vi ska spara till en annan blogg.

        Bra att den här bloggen startades. Ser fram emot fler inlägg!

        Amélie

        Ps. Jag känner flera i Frizonledningen, vissa mindre andra ganska mycket mer. Vill därför poängtera att det här är mina egna tankar och att jag inte bollat dem någon annanstans än här.

      • Kom på nu att du kanske menade ”tänka om” som i att tänka om strategin? Jag uppfattade, mycket utifrån blogginlägget, ”tänka om” som i att ”börja tänka jämställt”.

        Tjo!
        Amélie

      • Hej igen Amélie! Jag tänker att vi nog tänker samma sak du och jag, men uttrycker oss olika. För som du tillade i din sista kommentar menar jag inte att jag tvivlar på att Frizon har jämställdhetsambitioner, utan att de behöver arbeta hårdare eller på ett annat sätt för att faktiskt leva upp till dem (eftersom sifforna visar att de faktiskt inte gör det).

        Precis som du ”ser jag en poäng i att tala om för Frizon att de enligt det här sättet att räkna inte alls ligger där de ger sken av att vara”, och därför tycker jag att det är viktigt att ta fram dem och visa dem. Både för Frizon och allmänheten. Skulle du vilja utveckla vad du tycker är problematiskt med dem?

        Sedan menar inte jag att att Frizon sagt att de är jämställda. För det har de inte. Jag menar bara att risken med att slentrianmässigt prata om ”Jämställdheten på Frizon” utan att på allvar lyfta problematiken riskerar att framställa festivalen som mer jämställd än den är.

        Och ja, jag kan inte hålla med dig mer om att scenen är för vit! Fram med personer som migrerat till Sverige, och fram med personer från länder utanför Europa och Nordamerika! Jag tycker absolut att det är en kamp som kan föras parallellt med denna.

        Kul att du ser fram emot fler inlägg, vi ska försöka leva upp till dina förväntningar 🙂

      • Jag förstår bättre nu vad du ville få fram.

        Vad jag tycker är problematiskt med siffrorna är just det som jag beskrev: att de inte tar hänsyn till aspekter som status, plats eller inflytande exv. Men jag förnekar inte för den saken skull att de har något att säga. Jag menar bara som jag sa: att det är knepigt att enbart utgå från statistik och att jag tycker det är mer effektivt att prata strategier när man redan vet att siffrorna bör se annorlunda ut.

        Det låter bra!
        Får man önska ämne? I så fall återkommer jag om ett som jag har på lager. Ett där jag skulle vilja höra lite fler röster (måste först bara skriva andra halvan av min masteruppsats på två veckor, sen återkommer jag via mail, eller nått). 🙂

        Amélie

      • Och jag tror att jag förstår bättre vad du ville säga nu 🙂 Och JA, du får jättegärna önska ämne! Hör av dig när du har tid igen. Och hjälpes, lycka till med uppsatsen!

  2. Åh vad fantastiskt med en kristen feminism-blogg. Tycker jag träffar alldeles för få som vågar påstå att feminism är en viktig fråga för kyrkan, och ännu färre som tycker det är värt att aktivt driva frågan! Heja!

  3. En kommentar på siffrorna bara. Frizonkontoret bokar inte: seminarium delux (det gör ÖMS)& bildascenen (det gör bilda, i år är första året som kontoret alls är med och väljer bland bildabanden). På samma sätt är förtältet, världens tält & virustältet i princip helt sina egna bokare.

    • Åh, tack för informationen Mirjam! Jag misstänkte som sagt det där med Bilda redan från början, och blev informerad om Seminarium Deluxe i efterhand.

      Sedan kan jag tycka att frizonkontoret borde ha mandat att ställa krav på både ÖMS, Bilda och de andra tälten, men det kanske är en annan fråga…

  4. tack för tydliga uträkningar och bilder det gör det hela svårare att komma ifrån.

    hur har ni jobbat i världens tält? är det frizon som skickat volontärer eller har ni själva rekryterat, hur har ni tänkt då?

    i virus fick vi själva ansvaret att rekrytera när jag jobbade med tältet, då strävade vi efter ett 50/50 på talare (som vi bokade, frizon satte in folk med och tentwork hade sina egna talare också) och volontärer.

    skulle vara intressant att se fler av de smågrupper som ansvarar på frizon hur de tänkt och lyckats/misslyckats.

    också vore ett tips till frizon kanske att i framtiden få ut sin strävan tydligare i alla led.

    • Varsågod! Vi har själva rekryterat volontärer, men har inte tänkt mer än ”vi måste få tag i tillräckligt många” (och under mina två år har det inneburit att vi varit flest brudar). Sen har vi varit alldeles för lite delaktiga för att kunna påverka talare osv. Men håller med dig, jag tycker att Frizon kan önska/kräva det av de mindre grupperna.

Kommentera

