Frizon 2013

En av våra läsare tog mig på orden då jag föreslog att någon skulle kunna räkna på hur könsfördelningen ser ut på Frizon i år och sammanställde den statistiken på samma sätt som jag gjorde förra året:

jamstalldhetfrizon2013

Om vi jämför med förra årets statistik ser vi alltså att det är större andel kvinnor och mindre andel män som är talare i år. Vad gäller musikakterna är det en mindre andel mansdominerade akter i år men också en mindre andel kvinnodominerade akter. Med andra ord är andelen mixade akter eller akter med okänd könsfördelning större i år. Vad gäller det övriga programmet, det som skulle vara jämställt i år(?), är sifforna sämre än förra året. Andelen kvinnodominerade akter har minskat och andelen mansdominerade akter har ökat.

jamstalldhetenpafrizon

Alltså. Halvtråkiga talarsiffor. Lite bättre musiksiffror. Sämre kultursiffror. Still no jämställd festival.

2 tankar om “Frizon 2013

  1. Jag vill komma med en kommentar här också. Och jag vill inte att det ska framstå som att jag sopar under mattan. Det är varken ni eller jag betjänt av. Men eftersom jag har varit med i festivalledningen i många år kan jag berätta lite hur vi tänker kring Frizon. Och det här skriver jag nu bara i egenskap av mig själv.

    Vi brukar tala om festivalen som en lök (haltande liknelse) som har många olika skal. Innerst i löken har vi gudstjänster och bibelstudium, efter det kommer frizons egna seminarium, sedan kommer forumscener, sedan kultur & musik & happenings. Lite löst skissat. Vi har valt att tänka på det här sättet för att det ger oss en frihet att ha med många olika röster på festivalen. I den innersta kärnan är vi väldigt noga med vilka vi bjuder fram. Det ska vara personer som vi känner förtroende för och som delar vår teologi. På Frizons egna seminarium är vi också väldigt noga med teologin. Där kan vi emellertid ibland tillfråga personer som kanske tillhör en annan ”teologisk skola”, men som vi delar uppfattning med inom det specifika ämne som hen pratar kring. På kulturscenerna och musikscenerna gör vi naturligtvis också ett urval men här är både troende och icke-troende välkomna. På samma sätt ryms många olika berättelser på våra forumscener.Vi tror att festivalen berikas av det.

    Jag tar upp hela ”lök-liknelsen” för att jag tror att det är viktigt att se vår strävan efter jämställdhet på Frizon i ljuset av den. I Frizons absoluta kärna ser det ut så här på årets festival.

    Bibelstudierna hålls av en kvinna. Det är 3 tillfällen.
    Predikar gör 5 män och 4 kvinnor.
    Lovsångsbandens ledare (ingen ”vanlig” musikakt) är 2 kvinnor.
    Konstnärer på gudstjänsterna (senaste uppdateringen) 2 kvinnor, 1 man

    I vår innersta kärna kommer både män och kvinnor fram. Vår jämställdhetsambition lyckas dock sämre för varje skal på löken en kommer. Sämst ser det ut på musikscenerna. Poängen jag försöker få fram är att vi är medvetna om att siffrorna på totala antalet medverkande är katastrof. Och målet är naturligtvis att allt ska vara jämställdt. Men vi jobbar prioriteringsmässigt (tid som ägnas åt det på ledningsmöten, antalet personer som jobbar med det året om, ekonomi, osv) innifrån löken och ut. Inte för att det ena utesluter det andra men det är ungefär så det ser ut just nu.

    • Tack för den insynen i arbetet Mirjam! Anar att det makes sence, och det syns ju, precis som du säger, att det är jämnare könsfördelning ”inne i löken”. Vi får be & peppa för att det snart når ända ut!

Lämna en kommentar