Äktenskapet ältas. Del 1.

Jag var på vigsel här i sommar, och det var ju fint och skojigt (frikyrkliga sure know how to party!). Dock, jag reagerade en aning när prällen bakom altarringen säger att äktenskapet instiftades för att manifestera Kristi kärlek. Min spontana tanke var att äktenskapet instiftades eftersom kvinnor är boskap.

Nåja. Men, vi måste väl kunna prata äktenskap, kristen tro och feminism? Vad vill vi egentligen säga med äktenskapet? (Detta är inte retoriska frågor, utan svara gärna mig gärna i kommentarsfältet på hur ni ser på saken.)

(Och, ja jag vet att jag pratar om heterosexuella äktenskap och endast hetersexuella äktenskap just nu, av den orsaken att maktrelationen mellan könen är intressant ur ett feministiskt perspektiv.)

Det första som slår mig är att vi lever cirkus 2000 år efter Jesus. I SVERIGE HAR KVINNOR INTE ENS VARIT MYNDIGA I 100 ÅR. Det lever kvinnor idag som i början av sin livstid inte fått rösta, ingå avtal, förvalta sina egna pengar eller annat som hennes förmyndare, dvs den man som ”äger” hennes juridiska person, istället gjort åt henne. Det händer att pappor lämnar över dottern vid altaret vid vigseln, ”så himla gulligt” säger en del men jag ser det snarare som en transaktion. Äktenskapet är inte romantiskt. Det är i grunden, och har alltid varit, ett juridiskt och ekonomiskt avtal. Därefter lägger vi till romantiska känslor och kärleksfulla relationer. Det senare har bara varit ett vanligt inslag de senaste 120 åren. Den som vill läsa en klassisk bok från den här brytningstiden för det romantiska äktenskapet lånar förslagsvis Pengar av Victoria Benedictsson (Ernst Ahlgren) på sitt lokala bibliotek.

Jag kan inte ta in lovprisningar till det heterosexuella äktenskapets ära när jag ser hur mycket orättvisor som fortfarande råder mellan kvinnor och män. Vad gör dessa orättvisor mot kärleken? (Adrienne Rich menar till exempel att det inte kan finnas kärlek där det finns makt, och drar den radikala slutsatsen att heterosexuell kärlek därför inte finns. Min reflektion på detta: I så fall har den heterosexuella kärleken problem.)

Och jag vet att äktenskapet för vissa är typ det heligaste av det heliga och personlig business med ömma tår, men jag tycker verkligen vi behöver prata om det här.

2 thoughts on “Äktenskapet ältas. Del 1.

  1. Jag tänkte att det där med äktenskapets instiftande kan ju ses på ett par olika sätt ”bibliskt” – det ena är att man följer skapelseberättelsen och att mannen ”inte ska vara ensam”, eller moseböckerna där kvinnor definitivt fyller funktionen av boskap, som sedan av ett par kungar verkar övergå i att vara någon slags legitimerad prostitutionsprocess. Den katolska (och, gissar jag, även gångbar i många andra kyrkliga traditioner) synen på äktenskapets instiftande är om jag förstått det rätt att Jesus gör det i och med uttalandet om att pojkarna ska lämna sina föräldrar för att leva med en hustru och ”vad Gud har fogat samman får mänskan alltså inte skilja åt” – det är den passagen som gör äktenskapet till ett sakrament. Skulle det vara den passagen som pastorn i fråga åsyftar så är det kanske inte så märkligt (även om kärlek inte alls nämns där).
    Däremot har ju mycket teologi byggt på en linje av komplementaritet – Adam fick Eva, Kristus fick kyrkan (som ett huvud får sin kropp), mannen får sin hustru och så går allting sådär fint två-och-två hand-i-hand.

  2. Jag tänker att man kanske inte kan påstå att det instiftades på grund av kärlek, men att äktenskapet motiveras med att det blir ett tecken (av flera) på Kristi kärlek. Som ett sakrament är det ett synligt tecken på Guds osynliga nåd, att människor ger sig själva till varandra på det viset. När äktenskap fungerar väl är det ju också så att de tu stöttar varandra i att vara kärleksfulla mot andra. Var på ett bröllop nyligen där de i löftena lovade att stödja varandra i ickevåld, omsorg för miljön, gästfrihet och gemenskap. Äktenskapet blir som en liten minikyrka, även om den förstås inte kan ersätta gemenskapen i en kyrka.

Kommentera

