Snoken i boken!

Första gången som jag upptäckte strukturell diskriminering och blev fly förbannad var när jag var knappt en tvärhand hög och kollade på…. väderleksrapporten på tv. Ja. Jo, jag märkte hur vädermänniskan pratade på om Stockholm och Skåne, och sen liksom bara viftade lite subtilt med högerhanden och sa att det skulle bli halvklart till omväxlande i: Norrland. Min lillgamla dagiskropp kokade av vrede och jag skrek: ”Norrland är ju större än halva Sverige!! Och vi är viktigast av alla!! Alla jag känner bor i Norrland!!” (Jag bodde i Medelpad, som ligger i det stora Norrland.)

Mitt stora feministiska uppvaknande skedde året efter gymnasiet. Visst var jag feminist redan innan och såg de orättvisa normerna som jag, mina vänner och alla andra levde under. (I mellanstadiet bildade jag och en kompis föreningen TRAST, Tjejers Rätt Att Slå Tillbaka, vilken egentligen gick ut på att göra skoldagen mer spännande genom ett slagsmål då och då med pojkar som a) blev tacksamma över den lilla uppmärksamhet de kunde få b) fick blåmärken men inte vågade slå tillbaka eller skvallra för fröken). Men, under mitt första år på folkhögskola hittade jag en bok i mitt raggs bokhylla som jag bläddrade lite världsvant i. Det var Einsteins fru av Liv Strömqvist (alltså boken, inte ragget.). Att bli feminist liknas ibland som att ta pillret och komma till Matrix, och JA så var det. Jag hade lika gärna kunnat få vingar eller börjat se ultraviolett ljus, allt uppenbarade sig och jag fattade grejen. 

Vill du fatta grejen? LÄS. Det viktigaste som finns för att förstå feminismerna är att läsa vad andra smarta feminister skrivit innan dig, läs vad syrrorna och brorsorna tänkte och tyckte, läs dig till tacksamhet, pepp, argument, vidgade vyer, ödmjukhet och TOTAL SMARTNESS.

Vilka böcker har varit viktigast för dig? Eller var det kanske en film? Vill du ha ett lästips? Nå, jag är inte den som är den, här är böcker som uppgraderat min hjärna till det bättre:

ALLT av Liv Strömqvist, Sara Granér, Sara Hansson och Alison Bechdel. (ALLT är dessutom i serieform ❤ )

Bitterfittan – Maria Sveland (för alla heterosexuella)

Med uppenbar känsla för stil – Stephan Mendel-Enk

Bibeltolkningens bakgator – Jesper Svartvik

Foxfire – Joyce Carol Oates

Kära Ester! (antologi)

Det finns annan frukt än apelsiner – Jeanette Winterson

2 thoughts on “Snoken i boken!

  1. Så bra och klokt skrivet! Den här bloggen måste omedelbart bli känd och läst tänker jag. Dessutom finns det mycket humor i det här inlägget med Einsteins fru och allt. Något att bli uppmuntrad av medans några kvinns i min omedelbara närhet i torsdags kväll uttryckte sin beundran och skräckblandade förtjusning över en av husbandens intresse för orkidéer.

  2. Jag gick i skola i Härnösand på 50-talet, då jag reagerade för radions budskap att Andersson bodde på Storgatan i Vetlanda, medan Svensson bodde i Norrland.

    Du får förlåta, att jag trampade in på din blogg, men jag sökte på (gift)-snok, feminism, religion och Bibeltolkning m.m. Jag bloggar själv om just de sakerna, och letar andra med liknande intressen. Kanske hittar jag något i din blogg.

    Bibeltolkningens bakgator är f.ö. mycket gamla. Giftsnoken i faraos panna är dock äldre. Den är en bild av blicken du lägger på boksidan.

Kommentera

