Jesus lever & därmed borde kvinnan vara fri

När en syster skickade en podcast-predikan med rubriken ”The Original Women’s Liberation Movement” till mig öppnade jag den med STOR skepsis och förväntade mig, trots att denna syster är extremt klok, en massa särarts-pseudo-feministisk smörja i stil med ”att som kvinna underordna sig sin make är frihet” (kanske extra mycket på grund av att jag under de senaste dagarna tvingat mig igenom boken ”The Privilige of Being a Woman” som drar ungefär den slutsatsen, men mer om den en annan gång). Att denna predikan hålls av en man som inledningsvis ber sin maka att läsa en dikt om kvinnor och hur fantastiska kvinnors förmåga att föda barn är (”för hur skulle det se ut om jag läste den, höhöhö”) medan publiken (eller församlingen) jublar gjorde självklart inte att min skepticism avtog, tvärtom.

Döm dock om min förvåning när det visade sig att karln’ därefter genomför en kick-ass-predikan om hur radikal Jesus, med hänsyn till dåtidens seder och bruk, var i sitt bemötande av och umgänge med kvinnor (att han ens såg på kvinnor var liksom radikalt) och viktigast av allt: att detta borde innebära något för oss idag. ”He’s alive, and women are free!”

Så: klicka på länken ovan, ha överseende med det ”extremt amerikanska”, lyssna, be och reflektera gärna kring varför kvinnan fortfarande inte är fri trots att Jesus uppenbarligen hade för avsikt att befria henne.

One thought on “Jesus lever & därmed borde kvinnan vara fri

  1. Hejsan hejsan!
    Rekommenderar de senaste podcastarn på Kris Vallotons egen ministry, typ theology of empowering women.
    Sedan God’s most amazing Creation. Reder ut de flesta bibelställen som riktat sig till kvinnor och som misstolkas, och brukas för att trycka ner kvinnor och ha egen agenda bakom bibelord… Plus enormt stärkande för mig som kvinna och bara bli så starkt i identiteten i Jesus och att han är på vår sida i det här! Puss L

Kommentera

