Jesusblicken

jesus

På senaste tiden har jag läst igenom evangelierna. Inte för att jag är särskilt from, utan för att jag behöver det till mitt pluggande. Ständigt slås jag av insikter som jag inte hade under konfirmationsundervisningen, nämligen hur respektfullt Jesus möter kvinnor, och hur många kvinnor som jag aldrig fått höra talas om! Varför visste jag vem Sackaios och Nikodemus är, men aldrig hört talas om Salome? Av samma anledning som många kvinnor inte ens är namngivna, förstås. De har inte ansetts vara viktiga.

Ibland tänker jag att det inte är särskilt mycket jag begär som feminist. Jag begär att jag och alla mina systrar av alla kön ska få vara mänskliga. Inte kvinnor, inte män, inte rasifiseras. Att klappar på huvudet och dunkar i ryggen ska vara uttryck för närhet respektive pepp, och inte präglas av förtryck och makt beroende på vilket kön du tillhör. Eller är det för mycket begärt? Är det verkligen bara Jesus som pallar att se en människa i ögonen utan att se sina egna fördomar?

2 thoughts on “Jesusblicken

  1. Det är jag igen. Har du läst den amerikanska teologiprofessorn Elaine Pagels De Gnostiska Evangelierna? Lättläst och intressant. Kvinnorna hade en stark ställning i den tidigaste kyrkan. Valentinus, som förlorade biskopsvalet i Rom år 140, öppnade eget, och i den konkurrerande kyrkan fick kvinnor vara präster.

  2. Ser nu att ni är fyra skribenter, som delar på det här. Då jag läste Paigels frågade jag mig hur kvinnan hade kunnat få en så stark ställning i den nya judiska sekt, ur vilken kyrkan utgått.

    Det krävdes ju ett omfattande sekteristiskt våld under flera generationer, och även statsmaktens hjälp, innan detta ”onaturliga” förhållande ”rättats till”.

    Vem hade kunnat åstadkomma något sådant i den maskulina judiska teolokratin? Det måste ha varit någon som med demoners hjälp utförde ett sådant underverk (Mark 3:22 m.fl.).

Kommentera

