Lingonveckan alt. Ridn’ the cotton pony

Nästan hälften av alla människor har mens. Jag har aldrig hört någon nämna att det finns en teologisk relevans i mens, förrän jag hörde vän berätta om en förklaring hon fått om varför kvinnor inte bör dela ut nattvarden. En del i förklaringen var: kvinnor har mens som i sin tur är ett resultat av syndafallet, detta regelbundna blodflöde som ibland benämnts som Evas förbannelse. En månatlig ”syndens blod, ur dig utgjutet”, som på något sätt utgör en anledning till att nattvardsutdelning är en syssla som utgörs av män (för att de inte har mens?). Frågan kvarstår: Hur kan kristen tro som så konkret förhåller sig blod inte ha ett tydligare teologiskt samtal kring mens?

Mens fett orent i Gamla testamentet. Däremot verkar det inte råda ett helt vattentätt tabu kring ämnet: 3 Mosebok bjuder på långrandiga utläggningar om EXAKT hur orent mens är, och kolla här, Rakel sitter och mensar på Labans husgudar. Förfasligt förnedrande behandling för dessa orena husgudar!

1 Mosebok 31:32[…]Jakob visste inte att Rakel hade stulit gudarna. 33 Laban gick in i Jakobs tält och Leas tält och i de båda slavinnornas tält men fann ingenting. När han kom ut från Lea gick han in i Rakels tält. 34 Men Rakel hade lagt husgudarna i kamelsadeln och satt sig på dem. Laban sökte igenom hela tältet men fann ingenting. 35 Rakel sade till sin far: ”Ta inte illa upp, herre, men jag kan inte resa mig för dig, jag har mina dagar just nu.” Och hur han än letade hittade han inte husgudarna.”

Mens. Jag vill ha mer! Det teologiska underskottet på detta ämne är förbluffande, har du några bra tips? I de texter jag läst om kvinnoprästmotstånd är det framförallt graviditet och föräldraskap som används som reproduktiva slagträn i debatten (som om män inte är föräldrar, eller är alla heteroprästfruar i praktiken ensamstående?) men du kanske har snappat upp något? Vad har du sett? Hört? Läst? Jag lovar att sondera terrängen och återkomma till detta ämne. Som Liv Strömqvist säger: Konstens tre stora ämnen borde vara: Kärleken. Döden. Mens.

2 thoughts on “Lingonveckan alt. Ridn’ the cotton pony

  1. Jag känner mig lite felciterad och vill förtydliga att versionen jag hörde (från en katolsk teolog) löd som så att kvinnor ger liv och män tar liv. Kvinnor blöder som en konsekvens av livgivandet och män var under gammaltestamentlig tid tvungen att offra djur för att försona sitt våld (för att få förlåtelse för att de utgjutit blod var de tvungna att utgjuta ännu mer blod). När så Jesus kom dog han som det slutgiltiga offret för mäns syndiga natur (våldsamheten), medan kvinnor genom sin månatliga blödning redan var räddade. Kvinnor behöver därför inte vara präster eftersom eukaristin, eller ja nattvarden, inte riktigt har med dem att göra.

    Jag fattade aldrig varför kvinnor ur denna förståelse skulle vara ett dugg intresserade av den Kristus som kom för att försona Mannen, men jag reserverar mig för att jag eventuellt fick allt om bakfoten.

    Har försökt googla källor på detta med nyckelorden menstruation eucharist men violence women bleed (haha!) men inte riktigt hittat något annat än det som handlar om mens och orenhet (typ att kvinnor inte kan vara präster eftersom de riskerar att kontaminera altaret med sin mens, VAD HAR FOLK FÖR SJUKA FANTASIER?!?) och diverse obskyrt stuff.

    Tydligen får kvinnor inte ta nattvarden när de har mens i vissa ortodoxa traditioner.

  2. Hahaha, kan inte låta bli att skratta lite av bilden i mitt huvud som dök upp när jag läste texten ” En månatlig ”syndens blod, ur dig utgjutet”

    Det är alltså inte kristi blod, det är kvinnors mensblod vi delar på i nattvarden. Så fantastiskt. Kristi kropp för dig, Kvinnors blod för dig. I love it

Kommentera

