Feministisk teologi: TIPS!

På Frizon hade jag en del samtal med människor om feministisk teologi, något som jag själv inte är särskilt bevandrad i, men som intresserar mig väldigt. Därför vill jag nu ge några tips som tangerar ämnet!

Mitt första är Genusperspektiv på teologi, en liten skrift ur en serie (med genusperspektiv på alla möjliga ämnen) som ges ut av Högskoleverket och Nationella sekretariatet för genusforskning.

Mitt andra tips är avsnittet I kyrkan kan jag vara riktigt revolutionär, ur serien Feminist och troende (som är intressant i sin helhet), i vilket vi får möta dominikansystern Madeleine Fredell som är en av alla nunnor som gör uppror mot den manliga dominansen i katolska kyrkan.

Sist men inte minst vill jag tipsa om Människors och tros avsnitt När hon blev präst, där prästerna Lisa Tegby och Lena Olsson Fogelberg berättar om de omvälvande åren då kvinnoprästfrågan skapade konflikt inom kyrkan.

Kanske inte klockren koppling till feministteologin, men vilken teologi vi har påverkar så klart vilka uppgifter vi anser att vilka församlingsmedlemmar kan och ska ha, och dessa ordningar behöver ifrågasättas med en annan teologi. Om vi nu vill ha en annan ordning det vill säga. Och det tycker jag att ovanstående radioprogram inspirerar till!

Kommentera

