Kan vi säga hen om Gud? Eller rentav hon?

Uppmuntrad av poppelin att inte bara skriva långa utläggande texter utan också lite funderingar kommer just ett sådant inlägg.

I olika sammanhang när jag mött kristna människor och vi diskuterat kristen feminism på olika sätt så är de flesta ense med mig om att det är felaktigt att se Gud som en man. Gud är i själva verket bortom könet. Om vi pratar teologi så kan vi motivera det påståendet med att mannen och kvinnan utgör Guds avbild. Om Gud vore man vore det logiskt att mannen är en bättre avbild av vem Gud är. Och var kommer i så fall det kvinnliga ifrån? Nej, vi tror egentligen inte att Gud är man. Ändå fortsätter många, för att inte säga alla, att säga ”han” om Gud! Varför?

En viktig orsak till det tror jag är för att Bibeln konsekvent benämner Gud som ”han” när pronomen används, liksom att det är mycket vanligare med manligt kodade termer för att beskriva Gud (Herre, fader osv). Men jag menar, att för att för alltid befria oss från idén om Gud som man, som ändå präglar vår tro och vår föreställningsvärld när vi tänker på Gud, måste vi gå till ett mer inkluderande språk.

Jag tror att det var Mary Daly som sade detta (rätta mig gärna om jag har fel): ”Om Gud är man, är mannen Gud.” Jag tror att tanken på Gud som man är med och upprätthåller den patriarkala strukturen där det manliga överordnas det kvinnliga. Jag tror att Gud vill frigöra sin värld från onda strukturer, inklusive den patriarkala. Därför är det i linje med min tro att frångå den klassiska benämningen av Gud som ”han”.

”Hen” tycker jag är en naturlig benämning på Gud eftersom det varken tillskriver Gud manliga eller kvinnliga drag. Men jag tror också att vi måste börja säga ”hon” ibland, åtminstone så länge det sägs ”han” om Gud. Jag är inte essentialist*, men tänker att vi förknippar vissa egenskaper med kvinnlig och andra med manligt. Att benämna Gud som hon kommer att väcka andra associationer hos oss än att benämna Gud som man. Och det tror jag är viktigt. För att få en större bild av Gud behöver vi också se Guds så kallade kvinnliga egenskaper. Att se Gud som enbart man bidrar till en förkrympt bild av vem Gud är. Gud är alltid så mycket större.

Amen för idag!

*Essentialist betyder ungefär att det med varje kön följer orubbliga, eviga egenskaper som skiljer sig åt dem emellan – typ att det oberoende av kultur finns kvinnliga egenskaper nedlagda i kvinnor och manliga egenskaper nedlagda i män. Män och kvinnor blir därför väsensskillda. (Genusvetare som skriver på den här bloggen får ha lite överseende om det inte är helt korrekt formulerat.)

Annonser

5 thoughts on “Kan vi säga hen om Gud? Eller rentav hon?

  1. Håller med! Tycker själv det blir svårare och svårare med Gud=han. Måste Gud ha ett personligt pronomen? Varför fick Gud det från första början?

    • Tack för din kommentar Anna!

      En anledning till att Gud benämnts som han skulle kunna vara för att markera mot omgivande kananeiska religioner under gammaltestamentlig tid. Dessa hade också kvinnliga gudomar som var förknippade med fruktbarhet. Det är åtminstone en teori bakom att Gud beskrivs som man. Men jag tänker att det är naturligt i ett patriarkat, att Gud, det högsta som går att tänka sig, också får manliga förtecken.

      Att vi använder personliga pronomen om Gud har nog att göra med att vi ser Gud som en person, och inte t.ex. ett abstrakt väsen. Så tänker jag i alla fall.

  2. Jag håller med! Tycker också att det här motståndet som jag upplever finns mot att säga ”hon” om Gud är skrämmande – varför skulle det vara ”värre” än att säga det än ”han”? Jag tänker att det i sig avslöjar mansnormen inom kyrkan på ett, i min mening, smärtsamt sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s