Funderingar efter en dag om kristen feminism

I helgen ägde en historisk konferens rum. En hel dag ägnades åt ämnet kristen feminism, och det var helt fantastiskt underbart och intressant och trevligt att frottera sig bland en massa andra kristna & feminister och ta del av människors klokskap och funderingar.

En fråga som ställdes under dagen, och som stannade kvar hos mig, var frågan ”Vad kan den kristna tron bidra med till feminismen?” (det omvända är ju helt uppenbart). På tåget på väg tillbaka till Stockholm från Göteborg fick jag tid att fundera, och kom fram till tre saker som jag tycker att min kristna tro kompletterar min feminism med:

  1. Hopp om en slutgiltig befrielse från patriarkatet i och med Gudsrikets ankomst, vilket innebär att patriarkatets avskaffande till syvende och sist inte hänger på mig och mina medfeminister utan på högre makter med mer ork och tålamod än oss.
  2. Förlåtelse för våra synder och en medvetenhet om att vi alla är syndare, vilket kan behövas i ett feministiskt klimat där påhopp av olika slag av många anses okej så fort någon uttrycker okunskap eller råkar säga något dumt. (Missförstå mig rätt, jag tycker att en bör säga ifrån när någon uttrycker något sexistiskt/rasistiskt/transfobt etc. men att mobba andra feminister för att de tycker eller tänker fel tycker inte jag känns särskilt feministiskt…)
  3. Helgelse som en process där vi blir rimligare människor. Jag tycker att det känns skönt att tänka att både jag själv och jobbiga människor jag stöter på har potential till bättring.

Vad har ni andra för tankar kring den här frågan?

2 thoughts on “Funderingar efter en dag om kristen feminism

  1. Vill bara skriva att jag läser er blogg och tycker jättemycket om att läsa era inlägg! Om ni någon gång skulle anordna någon träff eller liknande får ni gärna skriva om det 😀 /feministisk teologstudent

    • Vad roligt att höra! Som du märker skrivs det inte så ofta här (längre). Så om du själv skulle vilja författa något till bloggen för att väcka liv i den vore det välkommet 🙂

Kommentera

